چای سبز یکی از آن نوشیدنی های همه کاره است که شاید به دلیل فواید خاص آن برای بسیاری از موارد کاربرد داشته باشد. کافی است روزی یک فنجان چای سبز بنوشید تا از انواع بیماری های قلبی، سرطان و… در امان باشید، اما برخی از ما با آنکه از فواید چای سبز خبر داریم اما شاید دم کردن و نوشیدن آن برای مان عادی شده و دوست داشته باشیم تنوعی در نحوه استفاده از چای سبز ایجاد کنیم و با آن طعم های جدید را تجربه کنیم.چای سبز یکی از مواردی است که می توان با کمی خلاقیت، از آن به شکل های متنوعی استفاده کرد. کافی است این مطلب را بخوانید تا با خواص و شکل های جدید استفاده از آن آشنا شوید. ما در این مطلب راه های بیشتری برای استفاده از چای سبز پیش پای تان قرار می دهیم. تا با به کارگیری این راهکارها بهترین طعم های ممکن را از چای سبز هدیه بگیرید.

خواص چای سبز

خواص چای سبز

 

۱. بلغور جوی دوسر را با آن طعم دار کنید

بلغور جوی دوسر را با یک منبع آنتی اکسیدان دم کنید. یک کیسه چای سبز را در آب جوش بگذارید سپس مخلوط جوی دوسر را در کنار آن قرار دهید و بگذارید دم بیاید.

۲. شیک تهیه کنید

پس از یک تمرین طاقت فرسا با نوشیدن چای سبز انرژی خود را بازیابی کنید. پودر چای سبز، به ویژه ماچای ژاپنی به راحتی با ماست کم چرب وانیلی، موز و انواع توت های منجمد ترکیب می شود.

۳. یک نوشیدنی خنک تهیه کنید

برای تهیه یک نوشیدنی خنک، یک قاشق چای خوری (یا بیشتر) پودر چای سبز را به آب گرم اضافه کنید و سپس تکه های یخ و زنجبیل را به آن اضافه کنید. این نوشیدنی منبع آنتی اکسیدان بوده و تشنگی شما را برطرف می کند.

۴. با آن تخم مرغ را مزه دار کنید

تخم مرغ آبپز عصاره چای سبز را به خوبی جذب می کند. تخم مرغ آبپز پوست کنده را به مدت چند روز در مخلوطی از چای سبز و سس سویا بغلتانید. هرقدر بیشتر صبر کنید، تخم مرغ عطر و طعم بهتری خواهد گرفت.

تخم مرغ تهیه شده با چای سبز یک میان وعده سرشار از پروتئین است. به علاوه می توانید یک قاشق چای خوری پودر چای سبز را با نمک دریایی دانه درشت مخلوط کرده و این چاشنی خوشمزه را روی تخم مرغ آبپز بریزید و میل کنید.

۵. با آن کوکی تهیه کنید

یک قاشق مرباخوری پودر چای سبز را به خمیر کوکی موردعلاقه خود اضافه کنید. با این کار، در کمترین زمان ممکن یک کوکی سبز رنگ و خوش طعم خواهید داشت.

۶. با آن به ماهی طعم دهید

دانه هایی مانند بادام، گردو و پسته را با پودر چای سبز ترکیب کنید و تکه های ماهی را با این مخلوط رول کنید. این وعده غذایی سالم طعم فوق العاده ای دارد و ترد و خوشمزه است.

۷. آبمیوه تهیه کنید

آب لیمو را بگیرید و آن را به چای سبز مورد علاقه خود اضافه کنید. سپس کمی نعناع تازه اضافه کنید. این افزودنی ها به آبمیوه شما طعم تند و دلپذیری می دهند.

۸. غذاهای تان را با آن بخارپز کنید

ران بدون استخوان مرغ را در دیگ بخارپز بگذارید، اما به جای آب از چای سبز دم کرده استفاده کنید. چای سبز از بالا رفتن کلسترول جلوگیری می کند و عطر و طعم خاصی به غذا می بخشد.

۹. به کاپ کیک خود طعم دهید

با افزودن دو قاشق غذاخوری پودر چای سبز به کاپ کیک خود طعم و شیرینی دهید.

۱۰. میوه ها را با آن بجوشانید

گلابی یا سیب را در چای سبز فرو برده و به آن شکر قهوه ای، عسل و ادویه جات طعم دار اضافه کنید. بگذارید این مخلوط به نقطه جوش برسد تا میوه ها عطر و طعم چای سبز را به خود بگیرند.

۱۱. سبزیجات را با آن سرخ کنید

سبزیجاتی مانند فلفل یا کلم بروکلی و رشته فرنگی را در پودر چای سبز، سیر خرد شده و تکه های فلفل قرمز سرخ کنید. این غذا را در پلوپز و با حرارت متوسط طبخ کنید تا عطر چای به خورد سبزی برود.

۱۲. با آن صبحانه تهیه کنید

از چای سبز و شیر سویا برای افزایش عطر و طعم نان تست صبحانه استفاده کنید. برای این کار، شیر را با ترکیبات خامه ای سبزرنگ جایگزین کنید.

۱۳. از آن در تهیه کیک استفاده کنید

به جای شکر از پودر چای سبز در تهیه کیک استفاده کنید. پودر روشن چای سبز به کیک شما عطر و طعم خوبی می دهد، به علاوه کالری کمی دارد.

۱۴. آن را با شکلات مخلوط کنید

تکه های شکلات تلخ را با پودر چای سبز آب کنید، سپس میوه های مورد علاقه خود را در آن بغلتانید. از آنجا که شکلات تلخ منبع آنتی اکسیدان است، در مصرف آن کوتاهی نکنید.

۱۵. همان روش همیشگی با تنوعی جدید

عادی ترین و معمول ترین روش استفاده از چای سبز هم که همه با آن آشنایی دارید، دم کردن و نوشیدن آن به شکل چای سیاه است، یعنی همان طور که چای معمولی خود را می نوشید. اما برای ایجاد تنوع می توانید چای خود را با هل، دارچین و… طعم دار کنید. به علاوه می توانید از نبات یا لیمو هم برای خوشمزه تر شدن چای خود استفاده کنید.

۱۶. آبمیوه دلخواه را غنی کنید

شاید رنگ آبمیوه چندان خوشایند نشود، اما مخلوط کردن چای سبز با شیر سویا باعث می شود نوشیدنی شما تازگی داشته باشد. شما می توانید از چای دم کرده خانگی یا پودر چای سبز برای تهیه نوشیدنی موردعلاقه خود استفاده کنید و آن را بین وعده های غذایی تان بنوشید.

۱۷. با آن به ماست طعم دهید

ماست یونانی به نوبه خود ماستی سالم و بسیار خوش طعم است. سالم است، اما پودر چای سبز با ماست یونانی آن را به یک گزینه فوق العاده برای صبحانه تبدیل می کند که سرشار از پروتئین و آنتی اکسیدان خواهد بود. بهتر است این ماست را با عسل، دانه و میوه های تازه میل کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

۱۸. برنج را در آن بغلتانید

اوچازوکه یک غذای محبوب در ژاپن است که با ریختن چای سبز گرم روی برنج پخته تهیه می شود. این غذا با مواد خوش طعم مانند جلبک دریایی سرو می شود. برنج قطرات چای را جذب می کند، از این رو با هر لقمه از خواص چای بهره مند خواهید شد. سادگی در طبخ، اوچازوکه را به یک غذای ایده آل تبدیل کرده است.

۱۹. در تهیه سالاد استفاده کنید

یک قاشق چای خوری ماچا (یک نوع چای ویژه ژاپنی) به سرکه اضافه کنید و مخلوط تهیه شده را روی سالاد بریزید. شما می توانید پودر چای سبز مورد علاقه خود را با روغن هسته انگور، سرکه سیب یا سرکه برنج تهیه کنید و به آن نمک و فلفل بزنید. با این کار، سالاد شما عطر و طعم خاصی به خود می گیرد.

۲۰. با آن مرینیت درست کنید

چند کیسه چای سبز را در آب گرم بگذارید. سپس کمی عسل، نمک و فلفل به آن اضافه کنید. حالا می توانید قارچ، توفو یا گوشت گاو را در این مرینیت (موادی برای مزه دار کردن قبل از پخت) بغلتانید و آن را به شیوه دلخواه خود بپزید. غذای شما با این سس طعم و شیرینی طبیعی پیدا خواهد کرد.

چای سبز مضرات هم دارد؟

با وجود تمام مطالبی که درباره چای سبز گفتیم، باید توجه داشته باشید که در استفاده از چای سبز افراط نکنید. خانم های باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلب شان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند. مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می دهد. به علاوه زیاده روی در مصرف این چای می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود. مصرف بیش از حد کافئین که در چای سبز و بعضی عصاره های آن وجود دارد در بعضی افراد باعث علائمی مانند عصبانیت، بیخوابی و بیقراری می شود.